OPŠTA PITANJA I ODGOVORI U VEZI PNEUMATIKA

Da li je dostava guma besplatna? 

JESTE.  Za sve narudžbine preko 2 komada guma, za avansnu uplatu i za pouzeće-otkup (fizička lica).

Ako je "Pouzećem", a u pitanju je samo jedna guma, onda se naplaćuje +200 din.

 

KOJA JE MINIMALNA DUBINA ŠARE NA LETNJIM I ZIMSKIM PNEUMATICIMA ?

Zakonski minimum za letnje pneumatike je 1,6 mm, a za zimske je 4 mm.

 

KADA ZAMENITI PNEUMATIK ?

   Osim sezonski, gume je potrebno menjati i onda kada se one istroše ili unište. Stare i potrošene gume predstavljaju rizik i opasnost na putevima kako za vas, tako i za one koji se nalaze u vašoj blizini. Gume je preporučljivo zameniti otprilike svakih šest godina ili nakon što pređu 65 000 km.

   Istrošene gume možete sami proveriti na nekoliko jednostavnih načina. Sve gume imaju oznake za istrošenost u obliku vertikalnih crta (TWI) koje ćete naći između kanala na gaznoj površini. Ako je guma istrošena, tada su crte spojene sa kanalom. 

   Zakonski minimum za letnje pneumatike je 1,6 mm, a za zimske je 4 mm.

   Pouzdani i odmah vidljivi znakovi oštećenja i dotrajalosti su otkinuti delovi guma, jake ogrebotine ili napuknuti vanjski delovi gume. Ako automobil koristite za gradsku vožnju, pukotine proveravajte češće jer do takvih problema dolazi usled učestalog penjanja na ivičnjak,  rupa i oštečenja na ulicama.

   Potrebno je barem svake 3-4 nedelje proveravati pritisak u gumama. Proverite koje su propisane vrednosti za vaše gume i uporedite izmereni pritisak. Ispravan pritisak za vozilo obično se nalazi u priručniku vozila, odnosno ta informacija, takođe, može biti navedena u unutrašnjosti vozila (na vratima vozača ili sa unutrašnje strane na vratancima rezervoara goriva). U većini slučajeva, navedene su dve različite vrednosti pritiska: za normalne uslove vožnje i za opterećeno vozilo.

 

KADA SE MONTIRAJU ZIMSKI PNEUMATICI ?

Od  1. novembra do  1. aprila obavezna je upotreba sve četiri zimske gume, ali samo ukoliko na kolovozu ima snega, leda i poledice, predviđeno je pravilnikom koji je stupio na snagu 1. novembra 2012. (član 113.).

   Zimske gume nisu neophodne samo kada je na putu sneg, već i kada su spoljne temperature niske, pa asfalt poledi, jer se letnja guma tada prilično stvrdne i ne prijanja dobro na asfalt. Zato se upotreba zimskih guma preporučuje već na temperaturama nižim od 7 (sedam) stepeni Celzijusa.

   Šara na gumama, takođe, ne sme biti plića od 4mm (četiri milimetra).  Ako je tako, potrebno je kupiti nove gume.

 

KADA SE KORISTI PNEUMATIK SA OZNAKOM M+S ?    ČESTA ZABLUDA SA POTRAŽNJOM M+S PNEUMATIKA 

M+S gume su zimske i AllSeason (sva godišnja doba) !!!   Šta vama treba ??? 

M+S (Mud + Snow ; guma za blato i sneg) guma je u suštini guma sa šarom i strukturom dizajniranom tako da pruži bolje performanse na snegu nego normalna guma. Međutim oznaka M+S ne znači da je guma obavezno zimska, može biti zimska guma ili guma za sve sezone.

   Na univerzalnoj gumi (M+S AllSeason, AllWeather, Weatherproof ili sa simbolima sunca-pahulje-lišće ...) označava da se guma može koristiti cele godine tj. i zimi i leti.

   Kod zimskih guma ovaj simbol M+S stoji zajedno sa simbolom pahulje ili planine koji je neophodan simbol kod označavanja zimske gume.

 

DA LI PNEUMATIKE NAPUMPATI SA AZOTOM ?

   Preporuka je da se i u letnjem i u zimskom periodu pneumatici pumpaju AZOTOM. Gume napumpane komprimovanim vazduhom izgube 0.1 bar ili više za manje od mesec dana, a gume napumpane azotom izgube 0.1 bar za skoro pola godine, zbog čega se propisani pritisak u gumama održava znatno duže. Azot je termički stabilniji, tako da se guma sporije zagreva i hladi, a time doprinosi bezbednosti na putu.

 

KADA SE SAOBRAZNOST ROBE (GARANCIJA) NE PRIZNAJE ?

   Situacije koji nisu pod kontrolom proizvođača, neki od tih faktora su: oštećenje koje se dogodilo na putu (npr. posekotina, bubrezi - jaje, oštećenja od udara, ili bušenje), nepropisna montaža, nepravilna upotreba, loše održavanje, stil vožnje, previsok ili prenizak pritisak u gumama, neravnomerno trošenje guma prouzrokovano mehaničkim nedostacima vozila, gume nisu balansirane, trap nije centriran, saobraćajne nezgode, izloženost vremenskim uslovima itd.

   Najčešća primedba je na izbočinu sa strane pneumatika (bubrezi – jaje). Takva deformacija je najčešće posledica kidanja jednog ili više vlakana u platnenom omotaču (odnosno oštećenjem metalne mreže) prouzrokovano kontaktom sa stranim objektom:  trotoar, ivičnjak, rupa Ili preštipanjem boka gume izmedju objekta i felne.

   Proizvođači uglavnom imaju ljude koji su ovlašćeni i stručni za rešavanje reklamacija.

Mi kao prodavac, smo samo posrednici između proizvođača pneumatika i krajnjeg kupca.

 

KOJA DOKUMENTACIJA JE POTREBNA ZA OSTVARIVANJE PRAVA NA SAOBRAZNOST-GARANCIJU ?

   Potreban je samo račun o kupovini proizvoda  (dovoljno je digitalni dokument, koji dobijate na vaš e-mail.  “Elektronskom doumentu se ne može osporiti punovažnost ili dokazna snaga samo zato što je u elektronskom obliku“ (član 4. stav 1. Zakona o elektronskom dokumentu).).

 

ŠTA ZNAČE OZNAKE XL ILI RF NA GUMAMA ?

   XL (Extra Load) ili RF (ReInforced) su oznake za specijalno ojačane gume, koje mogu nositi veća opterećenja nego obične gume istih dimenzija, ali zahtevaju veći pritisak. Ove oznake se nalaze na bočnoj strani gume.

 

DA LI GUME NA VOZILU MORAJU DA BUDU ISTE ?

   Pravilo je da na jednoj osovini moraju biti gume istog proizvođača, iste dijagonalne šare. Ne moraju sve četiri gume biti od istog proizvođača, ali one koje se nalaze na istoj osovini moraju biti od istog proizvođača i iste šare.

 

DOT PNEUMATIKA ?

DOT (Department Of Transportation) označava nedelju i godinu proizvodnje gume.

   Identifikacioni broj američkog ministarstva saobraćaja, koji označava certifikaciju standarda bezbednosti i u slučaju opoziva proizvoda. Trenutni bezbedonosni standardi zahtevaju da identifikacioni brojevi guma počinju sa "DOT" praćeni sa deset, jedanaest ili dvanaest karaktera, koji mogu biti korišćeni za određivanje mesta ili fabrike u kojoj je proizvedena, dimenzije gume i proizvođačke specifikacije, zajedno sa nedeljom i godinom kada je guma proizvedena. Datum proizvodnje obično označavaju poslednje 4 cifre DOT oznake.

Npr. 3805 – je 38-ma nedelja 2005.godine.

 

DA LI JE STAROST PNEUMATIKA VAŽNA, ODNOSNO MOŽE LI NOVI PNEUMATIK BITI PRESTAR ?

   Najčešće postavljano pitanje s kojim se susrećemo pri svakodnevnom radu, vezano je za starost novih pneumatika koje prodajemo. Dakle, da li je starost pneumatika važna?

Odgovor je DA!  … ALI …

   Starost pneumatika je veoma važna, ali ne u tolikoj meri da bi se pneumatik koji je star 1-2 godine i ako je lagerovan po propisima (u suvom i tamnom skladištu) već smatrao starim i neupotrebljivim.

 “  X Group doo - svi pneumatici za putnička, SUV/4x4 i laka teretna vozila, starija od 3 godine, svrstava u stariji DOT, te se na osnovu toga kupac obaveštava i daje se dodatni popust. “

   Sve vodeće svetske asocijacije koje se bave tematikom vezanom za proizvodnju i korištenje auto pneumatika su se izjasnile u vezi sa ovim.

   Tako, britansko udruženje proizvođača proizvoda od gume (The British Rubber Manufacturers Association - BRMA) preporučuje svojim članovima da gume koje nisu korišćene ne bi trebalo stavljati u upotrebu ako su starije od 6 godina, a da bi sve gume koje su starije od 10 godina od datuma proizvodnje trebalo zameniti. Dakle, po britanskim propisima krajnji rok u kome se gume smatraju novim, uz obavezu propisnog skladištenja je 6 godina i kao takve se mogu prodavati.

   Udruženje japanskih proizvođača auto guma (Japan Automobile Tire Manufacturers Association - JATMA) preporučuje kupcima da redovno kontrolišu gume posle 5 godina da bi se utvrdilo da li se i dalje mogu koristiti, a da bi sve gume, uključujući i rezervne gume, koje su proizvedene pre više od 10 godina trebalo zameniti novim.

   Savez Nemačke gumarske industrije, Savez industrije automobilskih guma i Udruženje vulkanizera Nemačke navode da su gume nove ako su stare do 5 godina. Ono što je zanimljivo je da se u svim tim dokumentima ne navodi da gume nakon isteka predviđenog roka za prodaju treba povući iz prodaje, odnosno da su neupotrebljive.

 

ŠTA ZNAČI "E" OZNAKA NA PNEUMATICIMA, I KLASA PNEUMATIKA ?

   "E" oznaka znači da guma poseduje odgovarajući E sertifikat (homologaciju) i da zadovoljava propise Evropske unije o deklarisanju kvaliteta auto gume. Ova oznaka se sastoji od slova „E“ ili „e“ i broja koji je uokviren krugom ili kvadratom, nakon čega sledi još jedan broj pod kojim je sertifikat zaveden. Uokvireni broj je šifra zemlje koja je izdala E sertifikat i nema veze sa kvalitetom gume. Oznaka za Srbiju je E10.

   Jedno od najčeših pitanja kupaca jeste: "Da li na gumama postoji oznaka o klasi?" A često pitanje sa kojim se susrećemo pri svakodnevnom radu je i koliki je procenat plastike u gumi? U oba slučaja kupci misle na oznaku E, pa se tako za gume iz GoodYear-ove grupacije, koje najčešće nose oznaku E13, misli da su 13-a klasa odnosno da imaju 13% plastike u sebi. Ni jedno od ovih mišljenja nije tačno. Oznaka E označava regiju gde je guma homologovana, odnosno gde je proverena pre puštanja u masovnu proizvodnju i prodaju. GoodYear-ov istraživački centar nalazi se u Luxemburgu tako da se većina guma proizvedenih u koncernu (GoodYear, Sava, Fulda...) homologuje tamo i nosi oznaku E13.

   Dakle, na gumama nema oznake za kvalitet, klasu i procenat plastike. Pojam klase se vezuje za Srbiju u doba embarga, kada su domaći proizvođači u nedostatku adekvatnih sirovina morali da improvizuju, pa su iz tog razloga i klasifikovali robu.

 

DA LI JE TIGAR WINTER - WINTER1 (VINTERA) PNEUMATIK ZA SVE SEZONE ?

   NE!  Taj pneumatik je od strane proizvođača deklarisan kao ZIMSKA guma sa karakteristikama koje odgovaraju zimskim uslovima vožnje.

 

DA LI JE MOGUĆE STAVITI DRUGU DIMENZIJU OD ONE KOJU JE PROPISAO PROIZVOĐAĆ VOZILA ?

   U principu je moguće, ali treba paziti da odstupanje zamenske gume od originalne ne pređe + ili - 3%, i da zamenske gume odgovaraju dimenziji vaše felne.

U svakom slučaju pre svake odluke treba konsultovati specijaliste za gume ili kalkulator dimenzije guma.

   U nekim slučajevima, osiguravajuče društvo, a i proizvođać guma, vam neče priznati osiguranje, odnosno garanciju, ako nemate dimenziju koju je propisao proizvođać vašeg vozila.